• Catspaw Dinghy -veneen pintakäsittely 4: veneen ulkopinnan maalaaminen

    Valmistajan ohjeen mukaan pohjamaalilla maalataan kahdesti. Ensimmäinen kerros ohennetaan 50 %. Maalasin muutaman kerran ohennetulla pohjamaalilla (+välihionnat) ja pari kertaa täydellä pohjamaalilla. Pohjamaalin kuivuttua hioin pinnan ja maalasin veneen vesilinjan yläpuolisen osan ylimmäistä lautaa lukuunottamatta valkoiseksi. Ylimmän laudan maalasin siniseksi.

    antifouling-maali-valmis

    pohjamaali01

    pohjamaali02

    maalattu-puuvene01

    maalattu-puuvene02

     

     

     

  • Catspaw Dinghy -veneen pintakäsittely 3: antifouling -maali vesilinjan alapuolelle

    Maalasin veneen vesilinjan alapuolisen osan antifouling-maalilla. Levitin maalin maalaustelalla. Seuraavan päivänä maalasin pohjan toisen kerran.

    antifoulingmaali01

    antifoulingmaali02

    antifoulingmaali03

    antifoulingmaali04

  • Catspaw Dinghy -veneen pintakäsittely 2: lyijymönjä vesilinjan alapuolelle

    Hioin veneen ulkopuolen.  Imuroin ja pyyhin hiomapölyn pois. Piirsin vesilinjan 3 cm venepiirustuksen konstruktiovesilinjan yläpuolelle ja teippasin vesilinjan pohjan maalausta varten. Maalasin aamulla vesilinjan alapuolisen osan ohennetulla lyijymönjällä. Päivällä maalasin toisen kerroksen ohentamattomalla lyijymönjällä ja illalla samoin.

    vesilinjan-piirtaminen01

    lyijymonja01

    lyijymonja02

    lyijymonja03

    lyijymonja04

  • Catspaw Dinghy -veneen pintakäsittely 1: pohjalakkaus ja lyijymönjä

    puuveneen-pintakasittely01

    Kyllästämisen jälkeen annoin veneen kuivua noin kolme viikkoa. Hioin veneen sisäpinnan, peräpeilin, törmäyslistan ja keulapuun hiomapaperilla (80) auki. Imuroin hiomapölyn ja pyyhin pinnat vielä varmuuden vuoksi tärpättiin kostutetulla rätillä.

    Aloitin veneen pohjalakkauksen. Pohjalakkana käytin runsaasti (50%) ohennettua öljylakkaa ja sivelin pinnat (lukuunottamatta trallien alle jäävää aluetta) kolme kertaa. Jos jokin kohta näytti imevän lakkaa enemmän, sivelin siihen lisää. Seuraavana päivänä sivelin pinnat 25 % ohennetulla lakalla.

    puuveneen-pintakasittely03

    puuveneen-pintakasittely02

    Seuraavan päivän aikana maalasin veneen trallien alle jäävän alueen lyijymönjällä kolme kertaa. Ensimmäisen lyijymönjäkerroksen ohensin 50%.

    puuveneen-pintakasittely04

    puuveneen-pintakasittely05

    Pinnan kuivuttua asensin pohjatulpan.

    pohjatulppa

  • Kultaseppämestari Juha Jangerin vene seilaa pohjoisen vesillä osa3

    ”Veneen soutuominaisuudet ovat mainiot”

    Juha-Janger01

    -Vene on nyt valmiiksi pintakäsiteltynä. Pellavaöljy-pohjusteseosta upposi noin 23-25 litraa, puolikiiltävää venelakkaa noin 7 litraa.  Purjehdusvarustuksen teko jää suosista syksyn ja talven askareiksi – Harro Koskisella tuntuu olevan kädet niin töitä täynnä kesän ajan. Peräsimen helat – ja varmaan airojenkin kiinnikkeet tulen tekemään vielä pronssista omalla verstaallamme 3D-mallinnusta ja omaa valimoamme hyödyntäen. Tämä loppukesä saa olla airojen ja uuden 5hv Hondan varassa.
    Vene-trailerilla01
    -Soutuominaisuudet ovat mainiot verrattuna vaikkapa lankomiehen lujitemuoviseen Päijäniin, jonka kanssa on epätoivoista yrittää pysyä suunnassa vähälläkin sivutuulella. Eihän Erkki toki mikään pikaliippari ole, mutta sehän oli tiedossakin. Moottori toimii mainiosti ja vene tuntuu olevan hyvin hallinnassa isompienkin veneiden peräaallokoissa.
    Rakentelin veneen päälle suojapressun, jonka kannattelijaksi taivuttelin höyrytettynä kolme 14x35mm kaarta. Sahasin alumiinisista järvihankaimista osan pois ja ruuvasin kaaret alumiiniin vääntämiini M6 -jenkoihin. Hankaimista kun vielä leikkasin lukkokolon pois, niin ne sujahtavat helposti parraspuussa kiinni oleviin ”naarashankaimiin” (joita on kolme paria). Pressu on vähän normi kevytpeitettä tukevampaa tavaraa; leikkasin sitä enemmän veneen muodon mukaiseksi, taittelin reunan kolminkerroin ja niittasin noin puolen metrin välein purjerenkailla kasaan. Trailerilla säilytettäessä pressu on kiinni vain parista paikasta, jotta se olisi tuulettuva; ajoon lähdettäessä pressun saa kiinni kuminaruilla niin tukevasti, että se kestää paikallaan. Kehittelen sitä vielä ehkä niin, että voisi samoille kaarille tehdä pienemmän sadesuojakatteen. Purjehdusvarustushan jää syksyyn ja odottamaan ensi kesää.
    Suojapressun-kaaret01
    Suojapressu-väljästi-päällä
    Suojapressun-kaaren-kiinnit

    Lopuksi kuva Juha Jangerin edellisestä projektista

    Rättäri01

    -Oma ensimmäinen autoni aikanaan 70-luvun puolivälissä oli Helsingistä ostettu rättisitikka. Arki, perhe ja pohjoisen talvi kuitenkin ”pakottivat” siirtymään normiautoihin aikanaan tänne pohjoiseen asetuttuani. Mutta sain kynsiini loppuunajetun rättisitikan raadon, josta muutaman vuoden kuluessa rakentelin kuvan kaunokaisen.  Seuraavana projektina odotteleekin isävainaan aikanaan hommaama vm-62 Heinkel Tourist skootteri, joka on jo aika hyvällä mallilla. Rakensin 90-luvun lopulla pihapiiriin reilun 40 neliön erillisen verstasrakennuksen, jossa näitä projekteja on mukava rakennella tarvitsematta lähteä mihinkään kauemmas halleille/talleille.