• Lahonneen laudan korjaus

    Ystäväni puuveneessä oli lahovaurio veneen laidassa. Kosteus oli päässyt seisomaan veistokaaren ja laidoituksen välissä ja luomaan lahottajille suotuisat olosuhteet. Veistokaari, pohjatukki ja laidoituksesta kolme lautaa parinkymmenen sentin matkalta oli lahonnut. Edellisenä kesänä yhden laudan kohdalle oli hätäapuna liimattu vanerisuikale, josta oli vielä yksi viilu paikallaan.

    Suunnitelmana oli tehdä lahonneelle osalle paikka venelaudasta ja varmistaa paikka vanerista tehdyillä laudoilla sekä ulko- että sisäpuolelta.

    Poistimme veistokaaren. Sahasimme lahonneet osat laidoituksesta. Temme ohuesta levystä mallit tarvittavia lautoja varten. Teimme ensin vanerilaudat veneen ulkopuolta varten. Sahasimme ja höyläsimme vanerilaudat sopivanmuotoisiksi. Kyllästimme ne pellavaöljyllä ja maalasimme lyijymönjällä. Kiinnitimme laudat paikoilleen liimamassalla ja kupariniiteillä.

    Teimme venelaudasta paikkapalat lahonneille laudoille. Kyllästimme ne pellavaöljyllä. Sovitimme ne ja kiinnitimme ne liimamassalla ja niiteillä. Varmistimme paikan vielä asentamalla sisäpuolelle vielä vanerilaudat. Sahasimme laudat muotoon, kyllästimme ja käsittelimme pinnan vernissalla. Kiinnitimme laudat liimamassalla ja kupariniiteillä. Veneen omistaja asensi myöhemmin uuden pohjatukin ja veistokaaren ja maalasi lautojen ulkopinnat.

     

  • Asenna keularengas riittävän alas

    Asensin veneeseen keularenkaan. Keularengas kannattaa sijoittaa riittävän alas keulapuuhun, jotta venettää vedettäessä tai hinattaessa vetoliike samalla nostaa hieman keulaa ylöspäin. Näin vene seuraa vetäjäänsä paremmin. Porasin pohjakiskon ja keulapuun läpi reiän ja asensin vaseliinilla ja tervalla “käsitellyn” keularenkaan paikalleen. Tiivistin reiän ulkopuolen liimatiivestemassalla.

  • Tein Catspaw Dinghy -veneen pohjakiskon messingistä

    Tein kölin suojaksi pohjakiskon messingistä. Kiinnitin sen messinkiruuveilla ja liimamassalla. Suojasin myös taittokölin alareunan messinkilistalla.

  • Tein trallien salvat wengestä

    Venepiirustuksessa tralleja kehystää listat. Listoissa on metallista tehdyt salvat, jotka lukitsevat trallit paikoilleen. Tein trallien kehyslistat piirustuksen mukaan, mutta salvat tein puusta. Minulla sattui olemaan hieman wengeä, joka on kovaa ja kaunista puuta. Wengestä tehdyt salvat erottuvat veneen pohjalta hyvin tumman sävynsä ansiosta. Kyllästin ja lakkasin salvat ja kiinnitin ne kehyslistoihin kupariniitillä.

  • Catspaw Dinghy -veneen laitahankaimet

    Venepiirustuksessa laitahankainten paikat on määritelty suhteessa soutupenkkiin. Hankain tulisi olla 10 tuumaa soutupenkin reunasta.

    Ennen partaitten asentamista liimasin laitahankainten paikalle painokaarien vahvuiset tukipalikat, johon hankainten asennusruuvi ulottuu.

    Valitsin hankaimeksi ns. ”Norjan malli” -hankaimen. Ennen veneen kyllästämistä kiinnitin laitahankaimet alustavasti paikoilleen. Kyllästyksen ja pintakäsittelyn ajaksi irrotin ne ja kiinnitin lopullisesti vasta viimeisen lakkakerroksen kuivuttua.