Uiva puuvenenäyttely Kalaryssäys-tapahtumassa 6.-8.9.2013 Kuopiossa

Markkinatorilta-neuvottiin-puuvenenäyttelyyn

6. – 8. 9. 2013 Kuopiossa Kalaryssäys -tapahtuman yhteydessä järjestettiin uiva puuvenenäyttely. Kalaryssäys kalamarkkinat järjestettiin Kuopion Satamatorilla teemalla kalakukot. Markkinatorilla oli veneenrakentajilla oma osasto, josta neuvottiin puuvenenäyttelyyn.

Uiva puuvenenäyttely järjestettiin Kuopion matkustajasataman Kallamarinan vierasvenelaiturissa. Laiturin viereisessä makasiinirakennuksessa oli näyttelyosasto, joka esitteli valokuvauksen, huonekaluentisöinnin ja puuveneveiston opiskelua Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa.

Uivassa puuvenenäyttelyssä oli esillä toistakymmentä Ingmanin veneosastolla rakennettua puuvenettä. Osa veneistä oli myös myytävänä.

Näyttelyn veneet

Pettersson--soutuvene

Pettersson -soutuvene

  • Mitat: pituus 5,63 m leveys 1,20 m, syväys 0,20 m
  • Suunnittelija: C.G. Pettersson
  • Historiallinen venemalli
  • Rakentaja: Pekka Taskinen
  • Materiaalit: Runko mäntyä, haapakaaret, peräpeili ja keulapuu punaseetriä
  • Omistaja: Pekka Taskinen 050-4940600

 

Kiiski--soutuvene

Kiiski -soutuvene

  • Mitat: pituus 5,1m, leveys 1,4m, syväys 0,2m
  • Suunnittelija: Historiallinen venemalli
  • Rakentaja: Ilmo Koivisto, Raimo Lipponen, Ingman 2012
  • Materiaalit:  runko mäntyä, kaaret haapaa, pellavaöljykyllästys ja roslagin mahonki, pohja maalattu
  • Mukana tulee rantatelakka vinssillä

 

Topi--soutuvene

Topi -soutuvene

  • Mitat: pituus 5,5m, leveys 1,3m, syväys 0,2m
  • Suunnittelija: Historiallinen venemalli / Kainuu
  • Rakentaja: Veli-Matti Mikkanen 2006
  • Materiaalit: Runko mäntyä, kaaret, polviot ja leeholtti saarnea,   pellavaöljykyllästys, pohja maalattu, kyljet lakattu

 

Retkisoutuvene

Retkisoutuvene

  • Mitat: pituus 6,5m, leveys 1,4m, syväys 0,2m
  • Suunnittelija: Jarmo Häkkinen
  • Koevene
  • Rakentaja: Tapio Nuutinen ja Arvo Puustinen 2012, INGMAN
  • Materiaalit: Runkomäntyä ja mäntyvaneria, saarnikaaret,   pellavaöljykyllästys ja roslagin mahonki, pohja maalattu

 

Iltatähti--päiväpursi

Iltatähti -päiväpursi

  • Mitat: pituus 5,8m, leveys 1,7m, syväys 0,3 – 1,3, purjepinta-ala 12m2
  • Suunnittelija: Jarmo Häkkinen
  • Koevene
  • Rakentaja: Juhani Heikkinen 2006, Ingman
  • Materiaalit: Runko ja kansi mäntyvaneria, pellavaöljykyllästys, maalattu Hempel tuotteet, alumiinitakila, Viklan purjeet

 

Kuggom--soutuvene

Kuggom -soutuvene

  • Mitat: pituus 3,9m, leveys 1,4, syväys 0,2
  • Suunnittelija: Historiallinen venemalli, Yhdysvallat
  • Rakentaja: Heikki Tikkanen 2013, Ingman
  • Materiaalit: Runko mäntyä, saarnikaaret ja polviot,  pellavaöljykyllästys, ulkokylki lakattu ja pohja maalattu, sisäpinta Roslagin mahonki

 

Forellen-päiväpursi

Forellen -päiväpursi

  • Mitat: pituus 5,4m, leveys1,7m, syväys 0,3 – 1,1m, purjepinta-ala 13m2
  • Suunnittelija: Jac M Iversen 1948, Ruotsi
  • Historiallinen venemalli
  • Rakentaja: Matti Eskelinen 2006, Ingman
  • Materiaalit: Runko mäntyä, saarnikaaret, kannen reunalaudat mäntyä, vanerikansi, takila mäntyä, pellavaöljykyllästys, rungon ulkopuoli maalattu, kannessa lakkaa ja kansimaali

 

Savo--perämottorivene

Savo -perämoottorivene

  • Mitat: pituus 5.2m, leveys 1,6m, syväys 0,25m, moottorisuositus 10 -15hv
  • Koevene
  • Rakentaja: Risto Pelkonen 2003, Ingman
  • Materiaalit: Runko mäntyä, kaaret saarnia, pellavaöljykyllästys
  • Omistaja: Risto Pelkonen

 

Onni--perämoottorivene

Onni -perämoottorivene

  • Mitat: pituus 6,5m, leveys 1,8m, syväys 0,3m, moottorisuositus 15 -20hv
  • Suunnittelija: Historiallinen venemalli  / Jarmo Häkkinen
  • Koevene
  • Rakentaja: Ari Hattunen ja Mika Ahlstedt 2013, Ingman
  • Materiaalit: Runko mäntyä, kaaret saarnia, penkit maalattua vaneria,   Owatrol kyllästys, kyljet Roslagin mahonki, pohja maalattu
  • Omistaja: Mikko Kolehmainen

 

Eka--soutuvene

Eka -soutuvene

  • Mitat: pituus 4,0m, leveys 1,3m, syväys 0,2, moottorisuositus sähkömoottori
  • Suunnittelija: Jac M Iversen, 1947, Ruotsi / Jarmo Häkkinen
  • Historiallinen venemalli
  • Rakentaja: Arto Hämäläinen ja Heikki Tikkanen, Ingman
  • Materiaalit: Runko mäntyä, kaaritus ja peilit saarnia, Impreg kyllästys, lakkaus, pohjamaalattu
  • Omistaja: Arto Hämäläinen

 

Rinsessa--moottoripurjehtija

Rinsessa -moottoripurjehtija

  • Mitat: pituus 11.3m, leveys 3,4m, syväys 1.4m, purjepinta-ala , moottorisuositus
  • Suunnittelija: Jac M Iversen, 1949, Ruotsi / Jarmo Häkkinen
  • Historiallinen venemalli
  • Rakentaja: Timo Koistinen 2008 -2011, Ingman 2008
  • Materiaalit: Runko, kansi ja hytit mäntyä, saarnikaaret,  pellavaöljykyllästys, vesilinjan yläpuoli lakattu, pohja maalattu
  • Omistaja: Timo ja Asta Koistinen

 

Erkki--soutuvene

Erkki -soutuvene

  • Mitat: pituus 5,1m, leveys 1,5m, syväys 0,3m , moottorisuositus 2-4hv
  • Suunnittelija: Jac M Iversen, 1947, Ruotsi / Jarmo Häkkinen
  • Historiallinen venemalli
  • Rakentaja: Esko Nuutinen lautavene 2010, vanerivene pv06, Ingman
  • Materiaalit: Runko mäntyä, mäntyvaneria, haapakaaret,  pellavaöljykyllästys, Roslagin mahonki
  • Omistaja:  Taina ja Matti Sariola

 

Muikku--soutuvene

Muikku -soutuvene

  • Mitat: pituus 5,5m , leveys 1.4m, syväys 0,2m, moottorisuositus 2-3hv
  • Suunnittelija: Koevene / Jarmo Häkkinen
  • Rakentaja: Ilmo Koivisto, Arvo Puustinen, Arto Hämäläinen
  • Materiaalit: Runko mäntyä ja koiviuvaneria, pellavaöljykyllästys, Roslagin mahonki, pohja maalattu
  • Omistaja: Pv12

Stina -perämoottorivene

  • Mitat: pituus 5,3m, leveys 1,7m, syväys 0,3m , moottorisuositus 20 – 30hv
  • Suunnittelija: Historiallinen venemalli / Jarmo Häkkinen
  • Rakentaja: Paul Hämäläinen 2013, Ingman
  • Materiaalit: Runko mäntyä, haapakaaret
  • Omistaja: Paul Hämäläinen

 

 Näyttelyn korjatut veneet

Scylla

Scylla -purjevene

  • Suunnittelija: Nalle Nyberg
  • Rakentaja: Nalle Nyberg
  • Korjaajat: Ingman, Kari Rinnesalo, Erkki Pulkkinen, Heikki Tikkanen ja Paul Hämäläinen
  • Korjaukset Ingmanilla: Rungon laidoituksen jatkosten vahvistaminen, skantäkin vanereiden korjaukset, kansikaarien uusiminen, teak-kannen uusiminen ja tiivistykset, leeholtin vahvistaminen.
  • Omistaja: Petteri Mussalo

 

Summalainen-fiskari

Summalainen Fiskari

  • Suunnittelija: Veljekset Timperi Veneveistämö, Summa
  • Rakentaja: Veljekset Timperi Veneveistämö, Summa
  • Korjaajat: Patrik Grönholm
  • Korjaukset: Rungon laidoituksen saumojen rimoitus, kölirangan korjaukset, kannen reunalautojen ja kansikaarien uusiminen, rimakannen uusiminen, hytin rakennus, kyllästys ja pinnankäsittely
  • Omistaja: Patrik Grönholm
{ 0 kommenttia… add one }

Leave a Comment